Novel : Bait Cahaya Tanah Air (IV)

23 septembre 2010

BAB IV : Hasad






"Macam langit dengan bumi! Kau tu cantik, cun melecun. Dia tu, hitam. Sikit pun tak sedap mata memandang," Rohani mengomel, "entah apa, tiba-tiba berkepit dengan minah keling tu."


Jenny mendengus. Kuat-kuat. Tidak senang dengan kekerasan bahasa Rohani.


"Kau ni, Rohani. Jaga bahasa kau tu. Apa masalah kau? Sejak bila kau jadi consultant personaliti orang lain ni?" Jenny bertanya. Ditekan suaranya menandakan dia tidak senang sama sekali dengan kata-kata Rohani.


"Takdelah Jenny. Orang tengah sibuk mengata kau. Aku, sebagai kawan terapat kau, nak bagitau je. Tak payah la ke hulu-hilir dengan budak tu. Apa yang kau dapat pun?" Rohani mencebik. Sungguh dia iri hati melihat Jenny asyik ke sana ke mari dengan Aishah, perempuan India Muslim itu.


Jenny menggeleng-gelengkan kepalanya.


"Suka hati aku lah, aku nak kawan dengan siapa pun. Hidup aku, bukan hidup diorang. Nak sibuk -sibuk tu kenapa? Kau mengaku kawan rapat aku. Kalau ya, kawanlah sekali dengan Aishah. Kenapa nak berpihak pada orang yang mengata aku?" Jenny merenung Rohani.


Rohani berpaling. Mencebik sekali lagi. Degil sungguh Jenny ni! Rohani merungut.


"Aku risaukan kau. Sampai kau tulis surat rayuan pada sekolah nak tukar kelab. Dah tak nak sertai Environmentalist Club lagi. Lepas tu, ada hati nak sertai Kelab Sejarah yang ahlinya cuma empat orang! Empat orang, Jenny! Dah tu, empat-empat tu, yang kononnya kuat agama. Kau kena buatan orang ni!" Rohani meluahkan. Separuh terjerit.


Jenny terkesima. Mulut tak ada insurans Melayu ni! Jenny berdiri, menyinsing lengan baju pinaforenya lebih tinggi dan mencekak pinggang.


"Rohani! Jaga mulutlah! Aku ni bukan Islam, bukan Melayu pula tu. Tak adalah aku menghina budak-budak tu macam kau hina. Kau sudahlah seagama, sebangsa! Kau jangan rasa diri dah bagus sampai boleh nak cakap orang lain macam-macam!"


"Ah, kau Jenny. Cakap lebihlah kau. Kau pun samalah. Mak kau pun keling juga kan? Itu sebab kau asyik backing Aishah tu!"


Pangg!


Satu tamparan hinggap di pipi Rohani. Rohani kaget. Jenny tergamam. Perhentian bas Sri Cempaka yang tadi hingar tiba-tiba sunyi melihat insiden tamparan Jenny. Selang beberapa minit, pelajar-pelajar sudah mengerumuni perhentian bas itu. Apek menjual aiskrim turut serta melihat kejadian itu.


Rohani semakin sakit hati bila melihat pelajar-pelajar lain, terutamanya lelaki, terutamanya Melayu bukan menyokongnya tapi menyokong Jenny pula.


Tak guna punya Melayu! Bangsa sendiri tak sokong bangsa sendiri! Rohani menyumpah-nyumpah. Dia merenung tajam Jenny di hadapannya. Jenny senyum sinis. Perlahan-lahan dia mendekati Rohani dan memperlahan suara sambil berkata,


"Tengoklah Rohani. Bangsa kau menyokong aku. Sebab mereka adalah bangsa kau. Maka fikirannya sama saja. Kau kan memandang rupa. Kau pilih aku antara Aishah si keling. Dan mereka? Mereka pilih aku si kacukan antara kau."


Rohani berang. Tangannya cepat naik untuk membalas tamparan Jenny tapi cepat-cepat disambar tangan sasa seorang lelaki dari belakang.


"Dahlah tu! Jom! Ikut aku!" Shahrul, teman lelaki Rohani sudah tiba dengan motor Kawasakinya.


Rohani mengatur langkah dan mengangkat kain biru mudanya lalu menaiki motor Shahrul. Dia memandang tajam ke arah Jenny tanda tidak puas hati.


Perhentian bas itu masih tidak surut dengan pelajar-pelajar. Masing-masing menanti tindakan Jenny seterusnya. Tak kurang, ada juga yang mengusik-usik Jenny.


"Kau orang semua tak ada kerja ke? Suka ya tengok orang berkelahi? Balik rumahlah! Belajar lagi baik!" Jenny melaung.


Segera dia mengatur langkah berlalu dari situ.



bersambung....

0 commentaires:

Navigation Bar

Our Gallery!

Visit our gallery by clicking HERE!

Click Here

The Wayfarers

c/o:
We are the wayfarers
We are the travelers
Wondering through
The planet earth
And see how great
The Creator is

We are the wayfarers
We are the travelers
Don’t you ever think
How strange it is
To treat everything
As tough as it’s ours