zipp MULUT!!

30 décembre 2009

Assalamualaikum. rindu Bumblebee takk?


rinduuu.. ^^


hehehe. Mesti semua orang pernah dengar peribahasa ni "Sebab pulut santan binasa, sebab mulut pulut tu habis”. Eh silap, sebab mulut badan binasa. Kalau semua orang dah pernah dengar, mesti pernah melaluinye kan? Sama ada pihak yang dibinasa atau terbinasa. Hehehe.


Bee pon pernah jugak melaluinye.tapi selalu jadik yang terbinasa tu lah. akibat bile kite slalu mengalah, so kite lah yang selalu kene. Tapi Bee tak maksudkan yang kite tak patot mengalah tau, sebaliknye Bee seru semua orang, kalau berdepan dengan manusia2 sebegini, mengalahlah. Nampak tak cantik pulak kalau kite makin lawan orang² macamni. Kan kan kan? Tak semestinye mengalah bererti kalah, tapi mengalah dalam hal² macamni menunjukkan yang kite mengalah bererti menang. Kenape menang? Sebab kite menang dalam melawan nafsu marah kite. kceng! kceng! (bunyi pahala masuk tabung) ^^


Macam² situasi kite pernah hadapi dengan orang2 macamni, kan?


Antara penyakit² mulut yang Bee tahu:



-mulut murai. Suka sangat bercakap. Tak henti². Pada die, tak wujud pon noktah dalam ayat die tu.caaakap je memanjang.



-Mengumpat. Mengumpat ni semua orang suke dengar, ye dak? mane taknye. Lumrah manusia, suke dengar keburukan orang lain. Sebab kite rase ni lagi bagus dan lagi hebat dari orang lain. Mengumpat ni dah biase sangat lah kan kite dengar.mane² je ade orang mengumpat. Sampai kan boleh dibuat hobi.


«eh, aku tak de bende nak buat la. Jom kite ngumpat orang.”



Alahai.senangkan nak mengumpat ni? Cari je ape² topik, nak ‘elaborate’ tu senang je.



So ape care kite nak elakkan diri daripada mengumpat ?



jaga la mulut kite dan bergaullah dengan orang2 yang menjage mulut jugak. Kerane ape, kawan² kite sedikit sebanyak boleh mempengaruhi tindakan dan percakapan kite.


- Ade yang terlebih ringan mulut nak mengata orang, mulut laser. Ade pulak tuh, ape yang die kate kat orang tu, bende tu pon ade kat die.isk isk isk..orang macam ni, diorang mengata orang lain sebab nak menutup kemaluan diri sendiri. Tak baikkan? Sebab tu wujudnye pepatah melayu, “kata dulang paku serpih, kata orang die yang lebih”.


Kalau nak cakap orang tu pendek, awak cukop tinggi ke ?

kalau nak cakap orang tu bodoh, awak dah cukop hebat ke ?


kadang² hal² macamni yang selalu jadik.kite slalu kasik komen pada fizikal orang lain.


"ko ni lembik la."

"knapelah ko ni slow sangat berfikir ? tak cukop tenage eh?"

"padanlah lambat sampai, kaki pendek sangat"


Geram tak bace kate² tu? Lagi geram kalau orang cakap depan² kat kite.kan?



So kawan² rase, ape yang patut kite nasihatkan orang2 macamni?



Haa..sebelum bukak cerita pasal orang lain, cermin diri tu dulu. Nobody’s perfect kan ? setiap manusia dilahirkan ade kekurangan dan ade kebaikan masing2.



Bee pernah tengok rancangan motivasi Dato Dr Fadhilah Khamsah, die cakap, “Orang yang tak jage mulut ni kawan die syaitan yang bername musawwit. syaitan yang mudah merangsang kite utk mengata bergossip berbohong etc. “ wallahualam.


-Berbohong. Bohong sekarang pon dah jadik bende biase. Sampaikan ade pulak “bohong sunat”. Bende2 sunat ni, kalau buat dapat pahala, tak buat tak dapat pape. Tapi boleh ke nak aplikasikan kat bohong ? bohong sunat, buat dapat pahala tak buat tak dapat pape eh ? isk isk isk..mane boleh macam tu.bohong takde sunat2. Kalau bohong,maka bohong lah.so kalau bohong dapat dosa, tak bohong tak dapat pape. Haa. Yang tu Bee sokong. ^^


-Batu api. Semua orang tak suke kan kalau ade batu api dalam hidup ? so maknenye semua orang pon mesti tak suke kalau JADI batu api kan? nauzubillah. Mintak kite dijauhkan dari jadik batu api ni. Seronok ke api² kan orang? seronok tengok orang gadoh²? mestilah TAK kan ?


“ISLAM is ALL about PEACE”, rite?


Kite tau api ni sifat syaitan. kalau boleh, tamau la jadik api, nak jadik air. Padamkan kemarahan orang, bukan marakkan api kemarahan orang lain.


-Fitnah.

Kite slalu dengar,

والفتنة أشدمن القتل

Bermaksud: Dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya dari daripada membunuh.


bercakap benda2 yang buruk tentang orang lain itu memang berdosa. Bercakap yang benar itu namenye MENGUMPAT. Bercakap yang tidak benar itu FITNAH namenye.


Antara paradigm songsang tentang mulut:


“ ape nak buat, Allah jadikan saye banyak mulut”

“semua orang ade masalah mulut, biaselah tu.”

“kite cakap perkara yang betol, bukan mngumpat”

“kalau menipu orang itu kepada saye, maka menipulah saye kepada awak”

mana ade dalam dunia ni orang yang tidak berbohong.


Haa. bahaya sungguh. semuanya angkara mulut.


Imam Malik pernah berkate (betolkan Bee kalau Bee silap ye)


Buatlah ape yang Allah suke, biarpun semua orang benci. jangan buat ape yang Allah benci, walaupun semua orang suke.


Orang²yang ade masalah mulut ni, kalau Bee cakap diorang ade masalah hati, kawan² sokong Bee tak?


SOKONG.. ^^



Haa.memang patot kawan² sokong Bee. Sebab ape, orang yang ade masalah mulut ni, mesti hati die kotor kan?




Dalam hadith yang ke 6 ade dinyatakan:




“ketahuilah bahawa di dalam jasad manusia terdapat segumpal daging.jika ia baik, maka baiklah seluruh jasadnya.jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasadnya.ketahuilah bahawa segumpal darah itu adalah HATI”- hadith riwayat Bukhari dan Muslim.




So kawan2, kawallah hati kite. Kerana hati mengawal minda, dan minda mengawal mulut. ^^




Lagi satu, tak salah kite menegur orang² sebegini. Tapi ingat! Tegurlah dengan berhemah. Janganlah tegur secare beremosi, risau kalau² yang ‘menegur’ bersame² kite tu syaitan.



Rasulullah pernah bersabda..


“punca masuk neraka adalah melalui 2 lubang, iaitu MULUT dan KEMALUAN”


Rasulullah bersabda lagi..


“kesalahan anak adam paling banyak terletak pada LIDAHNYA”

“Barang siapa diam, nescaya dia akan selamat”- hadith riwayat at-tarmizi.

“Diam itu emas, bercakap yang baik2 itu adalah mutiara.”


So kawan², Bee pesan untuk diri Bee jugak. Jagalah mulut kite. Kalau kite dapat jage mulut kite, kite juga akan dapat jage hati saudara² kite daripada terluka dek panahan berbisa dari kata² kite. ^^


wallahualam.


Renung²kan. Dan selamat beramal. ^^


Try not to become a man of success but a man of value.
-BumbleBee-

5 commentaires:

JRF a dit…

salam.

fuhhh. pedas pedas entri ni.
like itt!

^^

Blossom a dit…

sangat terkesan dalam jiwa.thumbs up!!!:)

SyaNA saN a dit…

love dis entry

Bumblebee a dit…

JRF, Blossom, SyaNA saN:

thank youuu.. ^^

sang wira a dit…

a short little notice Bee ^^ :
"paku dulang paku serpih, kata orang dia yg lebih"

voila..itu sja..if not, it's a really sharp entry.. jzkk =)

Navigation Bar

Our Gallery!

Visit our gallery by clicking HERE!

Click Here

The Wayfarers

c/o:
We are the wayfarers
We are the travelers
Wondering through
The planet earth
And see how great
The Creator is

We are the wayfarers
We are the travelers
Don’t you ever think
How strange it is
To treat everything
As tough as it’s ours