beruntungnya kita~~

11 décembre 2009

Salam semua!Blossom datang lagi^^

Apa khabar semua orang?harapnya tiada yang sakit yee.Sekarang nikan musim orang sakit.kalo sakit,susahla kan.buat kerja pon rasa macam xbersemangat.


Cerita pasal sakit ni,Blossom teringat pasal orang-orang yang xde duit pun nak beli ubat bila dorang sakit.time kita sakit,terus ke klinik.mahal ke x,xkesahla.asalkan sihat balik.duit tu Alhamdulillah ada.Rezeki Allah nak kasik.ada yang dapat scholar ..sebulan kadang2 dapat sampai beribu-ribu.kalo xpon,mintak sponsor dari parents.ada jugak yang dah kerja.tapi kalo kita fikirkan orang-orang yang hidupnya melarat macam kat Palestin and Afrika xke kita rasa yang kita ni sangatlah beruntung?Tapi betulkah kita menggunakan nikmat kesenangan tu dengan sebaiknya?


Blossom sedih sangat bila fikir pasal benda ni.Harituh,time Blossom g hospital sebab Prof sakit, ternampak satu pamphlet.pasal anak angkat.Xtau kenapa,tapi Blossom tergerak hati nak tengok.Dia kata kat sana,diorang tengah memerlukan orang untuk jadi mak/ayah/parents angkat untuk kanak-kanak miskin di seluruh dunia.Kalau xpun,bolehla bagi derma untuk mereka.Part yang buat Blossom sedih bila dia kata,100 ringgit yang kita infakkan untuk seorang budak tu,boleh digunakan untuk kegunaan 1 kampung.MasyaAllah...Kalo kitalah kan,100 ringgit tu boleh habis dalam sekelip mata jerr.Boleh bayangkan tak betapa besarnya nilai 100 ringgit tu di mata dorang ?

Blossom mengaku,Blossom ni kadang-kadang boros.beli ikut nafsu.Sebab tu nak ajak kawan-kawan semua untuk mengingati diri kita supaya jangan boros.jangan tamak menggunakan kesenangan yang kita ada tu untuk kepentingan diri kita sendiri.Nikmat tu kan lebih baik kalau dikongsi.Masih ramai lagi yang memerlukan dan sentiasa ternanti-nantikan pertolongan dari kita.Jadi,apa salahnya kalo kita menginfakkan sedikit harta kita tu?Harta kita xakan berkurang,insyaAllah dengan kuasa Allah rezeki daripada kita akan bertambah.


Firman Allah:

Orang-orang yang menafkahkan hartanya di malam dan di siang hari secara tersembunyi dan terang-terangan, maka mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. ( Al Baqarah : 274 )

Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya.(Al-Baqarah :268)


Jom !!kalo bukan kita yang jadi superheroes mereka,siapa lagi ?

3 commentaires:

Tun Fatimah a dit…

Yep, even 1 euro a month could help the needy...insyaAllah

Prof X a dit…

teringin nak amek anak angkat.boleh la dia jadi sidekick saya untuk menyelamatkan dunia :D

Blossom a dit…

tun fatimah:stuju2!!
prof x:bagus idea tu.btw,kalo prof x nak pamphlet tu boleh la buzz2 blossom ek.blossom ada borang dia:)

Navigation Bar

Our Gallery!

Visit our gallery by clicking HERE!

Click Here

The Wayfarers

c/o:
We are the wayfarers
We are the travelers
Wondering through
The planet earth
And see how great
The Creator is

We are the wayfarers
We are the travelers
Don’t you ever think
How strange it is
To treat everything
As tough as it’s ours